
Coops ägare plockade ut en miljard

Coop går genom en av sina svåraste perioder någonsin. Under 2024 tappade butikskoncernen 2,7 miljarder kronor en siffra som får många att fråga sig vad som händer. Varför tappar Sveriges tredje största matvarukedja så mycket pengar? Och vad betyder de för oss som handlar där?
Det finns många frågor kring Coops ekonomi. Folk undrar om Coops ägare plockade ut en miljard kronor medan företaget kämpar, eller om förlusterna helt enkelt beror på något annat. Sanningen är mer komplicerad än så (mycket mer komplicerad faktiskt). Låt oss reda ut vad som faktiskt händer med Coop och varför det spelar roll för din matbutik.
Varför förlorade Coop 2,7 miljarder kronor under 2024?
Coops stora förlust beror på flera olika problem som träffat företaget samtidigt. Det automatiserade lagret i Eskilstuna, som ägs av moderorganisationen KF, har dragit ned resultatet rejält. Lagret skulle spara pengar men kostar faktiskt enorma summor på grund av tekniska fel och driftsproblem.
Samtidigt förlorar Coop marknadsandelar till konkurrenterna. Butikerna blir allt färre och försäljningen sjunker. Många kunder tycker också att Coops priser är högre än hos Ica och Lidl. Tillsammans bidrog KF och övriga problem till 1,65 miljarder kronor i rörelseförlust under 2024. Det är helt enkelt mycket mer än året innan.
Så mycket svagare är Coop än Ica nu
Ica dominerar helt enkelt mathandeln i Sverige. Coop har idag bara drygt hälften av Icas marknadsandel. Det betyder att för varje två kronor folk handlar för hos Ica handlar de bara lite över en krona hos Coop. Gapet växer år för år.
Det spelar roll för både butikerna och kunderna. Färre kunder betyder mindre inkomst. Små butiker kan tvingas stänga. Men konkurrensen hjälper också oss när Coop pressar ner priserna för att få fler kunder, tjänar vi på de. Utvecklingen påverkar alltså var du handlar och vad du betalar.
Vad du får ut av att handla hos Coop trots högre priser
Coop erbjuder ett medlemsprogram som kan spara dig pengar. Om du är medlem får du rabatter på vissa varor och samlar bonuspoäng på alla dina köp. Dessa poäng kan du senare byta mot rabattkuponger eller produkter.
Konkret betyder de här att en familj som handlar för 5 000 kronor i månaden kan spara runt 300 500 kronor per månad genom medlemskapet. Det räcker långt när årskostnaderna räknas. Många Coop-butiker erbjuder också egna märkesvaror som är billigare än märkesvaror från andra kedjar. Läs Coops medlemserbjudanden, de kan väga upp för högre priser.
Så planerar Coop att komma tillbaka på fötterna
Coop är inte passiva. Företaget jobbar aktivt med flera planer för att vända utvecklingen. En stor del av strategin är att slå samman föreningar för att effektivisera verksamheten och minska kostnaderna. Färre administrativa chefer och enklare system sparar miljontals kronor.
Coop fokuserar också på att förbättra tekniken och kundservicen. Snabbare kassor, bättre webbshop och trevligare butiker är målet. Företaget vet att de måste bli bättre på att konkurrera med Ica och Lidl (och det är faktiskt möjligt). Det är ingen lätt väg, men lösningarna finns redan på väg.
Går Coop i konkurs? Det vi vet och inte vet
Det är en fråga många ställer sig. Svaret är inte enkelt, men konkurs verkar inte sannolikt just nu. Coop är en stor organisation med många resurser. Man kan täcka förlusterna på flera sätt utan att gå i konkurs.
Men allvarligt talat problemen är mycket verkliga och kräver snabba åtgärder. Om Coop inte lyckas vända trenden inom några år kan situationen bli allt svårare. Därför måste förbättringarna komma snabbt. Det finns dock ingen omedelbar risk för att alla Coop-butiker stänger. Men för mindre butiker i mindre städer kan överlevnaden bli tuff.
Du som kund kan faktiskt göra skillnad här. Genom att använda medlemsprogram, följa Coops utveckling och välja att handla där när priserna är överensstämmande stöttar du företaget. Du har makten att påverka vilka butiker som överlever och blomstrar i din närhet.
Kolla in medlemserbjudandena, använd bonuspoängen och ge feedback på vad som fungerar och vad som inte gör de. Små val från många kunder skapar stor förändring. Coop har utmaningar framför sig, men vägen framåt finns och du är en del av den.

Om Emma Lindström
Emma Lindström är en skribent för Digital DR.


